MUZEUL SI SCOALA, RESURSE EDUCATIONALE
Anul III, PIPP
MUZEUL SI SCOALA, RESURSE EDUCATIONALE
Cu toţii am păşit, măcar o dată în viaţă,
într-un muzeu. Dar câţi dintre noi am înţeles oare menirea sa într-o lume ce
tinde mereu spre o viaţă din ce în ce mai superficiala?
Cuvântul
„muzeu” provine din latinescul museum (la plural musea), care la rândul său a fost preluat
din greaca veche, mouseion, semnificând un loc sau un templu dedicat muzelor, divinități
patronatoare a artelor și literelor în Grecia Antică. Ca
atare, mouseion era,
pentru grecii antici, o clădire special dedicată studiului și creației.
Termenul de „muzeu”
desemnează, de asemenea, clădirea propriu-zisă în care se găsesc păstrate,
conservate și expuse acele obiecte, artefacte și/sau lucruri care au o
legătură, într-un fel sau altul, cu civilizația umană.
Spre exemplu, unul din primele muzee create în
istorie a fost un institut pentru filosofie și cercetare de pe lângă Biblioteca
din Alexandria, fondat de Ptolomeu
I Soter în jurul anului 280 î.Hr. La 18 mai 1977, la nivel mondial, s-a sărbătorit Ziua Internaţională
a Muzeelor. Consiliul
Internaţional al Muzeelor (ICOM) a hotărât dedicarea acestei zile muzeelor din
toată lumea, cu scopul evidenţierii rolului crucial al acestora în conservarea
şi transmiterea valorilor patrimoniale, spirituale, culturale şi naturale ale
unui popor. Muzeele aduc în atenţia contemporaneităţii pagini de istorie,
civilizaţie, religie, cultură, literatură, artă, ocupaţii, pasiuni, inovaţii
etc., toate la un loc însumând, ca într-o chintesenţă, cultura şi civilizaţia
societăţii omeneşti.
Termenul de „muzeu” desemnează, de asemenea, clădirea
propriu-zisă în care se găsesc păstrate, conservate și expuse acele obiecte,
artefacte și/sau lucruri care au o legătură, într-un fel sau altul, cu civilizația umană.
Muzeul este o instituție permanentă, aflată în
serviciul societății,
deschisă publicului, care se ocupă cu strângerea, păstrarea, identificarea,
catalogarea, analizarea, menținerea, conservarea și expunerea de diverse obiecte
sau artefacte ce prezintă interes științific, istoric, artistic, tehnologic ș.a.m.d., în scopul studierii,
educării, relaxării vizitatorilor, a oamenilor de știință.
Muzeul
e o instituţie aflată în slujba societăţii şi a dezvoltării acesteia,
deschisă publicului, care achiziţionează, conservă, comunică şi expune, în
scopul cercetării, educaţiei şi divertismentului, dovezi materiale ale
oamenilor şi ale mediului lor înconjurător.
În timp ce muzeele din alte epoci aveau tendința
de a fi universale, muzeele moderne se
concentrează pe un subiect particular sau chiar aparțin uneia sau mai multor
categorii, precum arta, artă
modernă, arte
vizuale, arte aplicate, arheologie, antropologie și etnologie,
etnologie și folclor, filatelie, istorie,istorie culturală, istorie militară, istorie naturală, numismatică, tehnologie,știință.
În cadrul acestor subiecte de interes, muzeele se pot specializa și mai
departe, devenind muzee de agricultură, geologie, istorie locală, deistoria aviației, pedologie sau petrografie.
Orice muzeu are o
colecție de fond de obiecte și/sau artefacte selecționate din domeniul specific de
reprezentare. Toate piesele muzeelor sunt catalogate și inventariate, având o evidență a
achiziționării și provenienței lor. Sunt de asemenea periodic supuse analizei
stării lor de conservare și trecute regulat printr-un proces de
menținere și restaurare.
Colecțiile tematice au fiecare cel puțin câte o persoană responsabilă de
menținerea, păstrarea, conservarea și expunerea artefactelor.
În Ţările Române, termenul de muzeu a
fost folosit pentru prima oară de către Dimitrie Cantemir în Hronicul vechimii
Romano-Moldo-Valahilor, dar primul muzeu de pe teritoriu românesc
s-a deschis publicului abia în anul 1817, la Sibiu, conţinând o impresionantă
colecţie de picturi (aproximativ 1090), aparţinând baronului Samuel Brukenthal.
Activitatile
practice in muzee reprezinta:
Ø încurajează colaborarea dintre instituţiile de
învăţământ şi muzeele implicate în formarea profesorilor în domeniul
învăţământului de factură ştiinţifică, în scopul perfecţionării practicii de
formare şi creşterii calităţii predării şi învăţării la nivel şcolar;
Ø învăţarea la
liberă alegere şi conturarea identităţilor culturale si contribuie la ameliorarea educaţiei ştiinţifice în
şcoala;
Ø elaborarea
unor metodologii pedagogice şi resurse pentru producerea, dobândirea şi
aplicarea cunoştinţelor în domeniul ştiinţei, pentru a fi utilizate individual
sau în comun de către şcoli, instituţii de formare şi muzee;
Ø oferirea de
sprijin profesorului în sensul dezvoltării profesionale a acestuia şi predării
disciplinei într-o manieră competentă şi sigură, care să poată încuraja şi
dezvoltarea creativă a elevilor;
Ø perfecţionarea
pregătirii muzeelor, astfel încât acestea să devină resurse mai eficiente de
instruire şi predare;
Ø accentuarea
dimensiunii europene prin colaborarea susţinută, pe termen lung, între
formatorii, profesorii şi educatorii muzeelor din toate ţările;
Ø ajutarea la
conştientizarea, de către profesori (şi elevi) a patrimoniului ştiinţific
european comun.
În ultimele două decenii s-a
înregistrat o creştere sensibilă a rolului educativ al muzeelor la nivel
mondial. Suntem martorii apariţiei unei game largi de servicii pentru public, ce variază de la conferinţe, tururi ghidate, programe şcolare, cursuri şi publicaţii de
perfecţionare continuă în domeniul educaţiei, până la activităţi practice,
iniţiative ambiţioase, servicii de împrumut şi expoziţii itinerante, toate acestea
mergând dincolo de simpla distracţie, către învăţarea la liberă alegere şi
conturarea identităţilor culturale. Mai
mult ca oricând, importanta educaţiei este percepută ca fiind pe picior de
egalitate cu aceea a cercetării şi conservării, devenind una dintre misiunile
prioritare ale muzeului. (ICOM 2002,8; Calamandrei 2002).
Unul dintre motivele principale ale
acestei dezvoltări este acela al recunoaşterii educaţiei muzeale ca o
disciplină ce îşi are rădăcinile în domeniile pedagogiei, psihologiei, sociologiei,
muzeologiei şi comunicării.
Cercetări îndelungate şi studii
atente ale metodologiei de comunicare muzeală şi ale învăţării şi
comportamentului vizitatorilor au contribuit la elaborarea unui demers educativ
care trece dincolo de transmiterea didactică şi liniară de cunoştinţe către
predarea şi învăţarea interactivă, al cărei centru de interes este vizitatorul.
Dintr-o asemenea perspectivă nouă, obiectul original nu mai este perceput ca
“proprietatea” expertului, care decide exclusiv conţinutul şi mijlocul de
comunicare, ci constituie mai degrabă baza unui proces educativ generator de
sensuri, construit pe inter-relaţia dintre obiectul-document pe de o parte şi
cunoştinţele personale şi experienţa vizitatorului pe de altă parte (Pearce
1990; Falk şi Dierking 2000).
Învăţarea
focalizată pe vizitator a atras atenţia şi asupra existenţei diverselor
categorii de public (şcoli, tineret, adulţi, familii, persoane cu necesităţi
speciale etc.), care vin la muzeu având diverse ordini de zi, interese şi nevoi.
Diversificarea serviciilor în funcţie de categoriile de public contribuie la
ameliorarea accesului la muzeu, precum şi la conturarea unor metodologii şi
rezultate ale învăţării.
Copiii sunt văzuţi nu numai ca
viitori vizitatori ai muzeelor, ci şi ca membri ai comunităţii şi cetăţeni,
aflaţi la o vârstă ce se caracterizează prin nevoia arzătoare şi abilitatea de
a învăţa. Vizitarea muzeelor este
considerată a fi un instrument educativ important
în scopul conştientizării de către elevi a patrimoniului cultural, a
priceperilor şi cunoştinţelor (cognitive şi istorice) şi a înţelegerii estetice
şi ştiinţifice (Mattozzi 2000). Pe de altă parte, familiarizarea cu o
astfel de experienţă favorizează dezvoltarea unei relaţii constante între elevi şi muzeu, care promite să continue pe
toată durata vieţii lor.
La Muzeul National
de Arta din Bucuresti dupa vizita in prealabil, cu pernele in spate pentru ca
au bretele, grupul de copii e oprit de ghid la anumite opere reprezentative. Li
se explica pe intelesul lor, conform nivelului lor de intelegere si a
particularitatilor de varsta. Se dau informatii din viata artistului, despre
titlul lucrarii palstice, despre tema plastica, despre tehnicile de lucru,
curentul istoric si estetic etc. Apoi
elevii sunt dusi in atelierul de lucru unde li se mai dau cateva indicatii
referitoare la tema plastica, la instrumentele si tehnicile de lucru, la modul
creativ pe care trebuie sa il abordeze. Sunt incurajati spre originalitate, sa
exprime ceea ce simt, ceea ce vor sa comunice, ce impact a avut asupra lor ce
au vazut in timpul vizitei din muzeu...
Ei lucreaza. La finalul activitatii de atelier, fiecare copil vorbeste
despre lucrarea sa si primeste si aprecierea specialistului care a dirijat
activitatea, care a facut ghidajul. Deseori ghidul coopereaza cu cadrul
didactic pentru ca astfel de activitati sa fie accesibile copiilor.
Putem considera că s-a făcut un pas
înainte nu numai în privinţa conţinutului programelor educaţionale pentru şcoli
(care nu se mai limitează la vizita ghidată tradiţională), ci şi în aceea a
obiectivelor şi metodologiei învăţării prin obiecte:
“În ciuda
faptului că vizitele la muzeu ajunseseră să fie privite în mod obişnuit ca o
excursie de sfârşit de trimestru şi o ocazie pentru profesor de a se relaxa,
muzeul este considerat acum a fi o însemnată resursă de învăţare, un suport
didactic şi o modalitate de dezvoltare a unei prietenii de durată între şcoală
şi teritoriul înconjurător. După această perioadă, lucrările recente în
domeniul educaţiei muzeale pentru şcoli au fost marcate de o creştere a
gradului de conştientizare a posibilităţilor de învăţare trans-curriculare,
trans-disciplinare şi interdisciplinare” (Sekules şi Xanthoudaki, 2003).
Situaţiile în care se organizează
simple “tururi” printr-un muzeu sau în care participarea la activităţi şi
ateliere este “lipsită de implicare” încep să fie abandonate treptat în
favoarea muncii de colaborare dintre şcoli şi muzee şi a proiectelor care
extind graniţele lucrului în şcoală, lărgesc aria de cuprindere a disciplinelor
de studiu şi admit apariţia unei game variate de rezultate, atât scontate, cât
şi surprinzătoare.
Colaborarea
înseamnă, sau ar trebui să însemne, muncă pe baza unui proiect educaţional,
adică un cadru în care procesul învăţării integrează munca efectuată în clasă
şi necesităţile “receptorilor” (profesori şi elevi) cu experienţa muzeului şi
cunoştinţele noi de dobândit. Aspectul de învăţare al unui proiect educaţional
implică un rol fundamental al factorilor legaţi de transmiterea de înţelesuri
şi de înţelegerea elevilor, cum ar fi cunoştinţele deja dobândite, experienţa
personală, interesele, motivaţiile, interacţiunea socială cu ceilalţi membri ai
grupului, în timp ce aspectul de predare integrează intenţiile, obiectivele şi
metodele de predare, decisive pentru orientarea proiectului.
Pe baza activităţilor din cadrul
şcolii şi a necesităţilor elevilor săi profesorul lucrează în colaborare cu
lucratorul muzeal şi contribuie ca expert muzeal.
Cu
alte cuvinte, este vorba despre un proces construit pe relaţia interactivă dintre vizita la muzeu şi munca aferentă acestei
vizite, care se desfăşoară în clasă, înainte şi după vizită, o interacţiune
care permite exploatarea potenţialului pedagogic unic al obiectelor originale
şi utilizarea muzeului ca resursă de predare şi învăţare.
Cercetările indică, într-adevăr, faptul că potenţialul educativ al muzeului sporeşte
când se creează oportunităţile corelării experienţei muzeale a elevilor cu
munca la clasă; pe de altă parte, acest potenţial este mai scăzut în situaţiile
vizitelor la muzeu care nu au loc în cadrul unui proiect, sau în cazul
activităţilor muzeale ce nu creează legături cu experienţa şi cunoştinţele
elevilor (Xanthoudaki 1998; Sekules şi Xanthoudaki 2000).
Lucrul
pe baza proiectelor educaţionale este perceput în majoritatea cazurilor ca o
unitate tripartită de muncă preliminară, vizită la muzeu şi activităţile “de
continuare” din clasă:
“Munca
preliminară se poate desfăşura în şcoală sau în afara ei şi are rolul de a
pregăti elevii astfel încât să se poată profita la maxim de vizita
propriu-zisă.Vizita la muzeu sau galerie are menirea de a motiva, stimula, de a
oferi o experienţă fizică şi de a consolida învăţarea (…). Este esenţial ca
experienţele vizitei să fie rememorate, discutate, evaluate şi să creeze reacţii la înapoierea în clasă, altfel se va
pierde mult din valoarea acestora. Cu toate acestea, adeseori vizita este doar
o componentă în cadrul unui program de studiu, este articulaţia ce leagă alte
aspecte ale procesului de învăţare şi în această calitate este esenţială
desfăşurării studiului” (Hooper-Greenhill 1991, 120).
Termeni ca legături, relaţie, colaborare
necesită dezvoltarea parteneriatului între muzeu şi şcoală, adică o situaţie de
“negociere” în care cele două instituţii îşi compară culturile respective,
sistemele şi procesele de elaborare de cunoştinţe, se angajează în ceea ce
priveşte munca şi resursele şi identifică metodologii, strategii şi instrumente
de învăţare (Mascheroni 2000; 2002).
În
multe cazuri, totuşi, secţiile educaţionale ale muzeelor stabilesc a priori
aplicarea unei game de elemente din oferta lor educativă, lăsând astfel prea
puţin loc pentru schimbări. O asemenea situaţie pare a fi răspunsul în cazul
circumstanţelor speciale create de colecţiile, spaţiile şi politicile muzeului
care impun soluţii mai mult sau mai puţin flexibile. Şi nu trebuie să uităm
faptul că profesorii sunt adeseori
constrânşi de cerinţele programelor şcolare, concentrându-se pe definiţiile
tehnice ale ariilor curriculare, recomandări sau planuri detaliate de
metodologii didactice, precum şi pe expectanţele privind evaluarea constantă a
obiectivelor învăţării.
Muzeele
pentru copii isi aduc aportul pentru evidenta
cultivare a unei multitudini de inteligente. Astazi, muzeele pentru copii
sunt mai potrivite mintii lor decat scoala obisnuita.
Titluri
date de copii la atelierul de arta abstracta, pe baza operei lui Jackson
Pollock, au fost date de ei in functie
de particularitatile personalitatii lor: „Sufletul meu”, „Pictura poznasa”,
„Pielea pictata a indianului”, „Culori nazdravane”, „Punctareata”, „Zgarietura
rosie”, „Furtuna de zapada”. E alt spatiu, nu cel de clasa. Aceste ateliere
sunt organizate conform activitatilor de educatie plastica. Sunt decorate cu
alte lucrari de ale lor, sunt protejate mobilierele, stau la mese si scaune
comode, au folii ce protejeaza podeaua, specialisti in arte plastice ce se
ocupa de copii, ca de niste mici ucenici.
Observandu-l pe Jackson Pollock , pe un
film pregatit pent ru momentul preliminar, in ceea ce priveste tehnica de lucru
si mentalitatea de se exprima (imitand un ritual si dans al amerindienilor) si
viata sa de artist, copiii vor crea si ei crampeie plastice de arta
abstracta.
Colaborarea
între diverşii specialişti – oameni de ştiinţă, instructori muzeali, profesori
formatori, profesori, filozofi, istorici, specialişti în domeniul informaţiei
şi comunicării – permite schimbul de opinii în ceea ce priveşte problemele
studiate.
Filip
Cremers dezbate problema comunicării dintre muzeu şi vizitatorii săi. Demersul
său este acela al unui muzeolog, mai degrabă decât al unui instructor muzeal, analizând
chestiuni legate de expunere şi vizită din perspectiva muzeului. Contribuţia sa
teoretică, mai generală, pune bazele pe care se va discuta ulterior rolul
educativ al muzeelor. O instituţie complexă sub aspectul conţinutului,
funcţiei, misiunii, ca şi al amplasării concrete, muzeul poate crea deseori o impresie negativă oamenilor, prin natura
sa impunătoare şi prin conţinutul specializat, care atrage mai mult
specialiştii decât publicul larg.
E importanta
autoevaluarea. Este o autoprezentare prin care copilul ne da feed-back-ul
despre ce a inteles si cum a simtit tema, impactul informatiilor, despre
artisti, teme plastice, instrumente si tehnici plastice folosite, criteriile in
functie de cum se evalueaza o lucrare plastica.
Traudel Weber duce mai departe
discuţia teoretică, axându-se pe învăţarea
muzeală. Argumentele ei se bazează pe cercetare şi studii în domeniul
educaţiei muzeale, ca şi pe experienţa specifică acumulată în contact cu
şcolile, la Deutsches Museum din München. Atenţia acordată procesului învăţării
şi identităţii celui ce învaţă au substituit autoritatea şi obiectivitatea ca
bază a activităţilor educative şi a resurselor muzeelor.
Aprecierea “lucrului real” şi a
experienţei personale devin punctele de pornire ale dezvoltării cognitive,
sociale şi afective într-un proces de învăţare prin descoperire şi creare de
semnificaţii personale. Pe baza acestor principii, Weber oferă un număr de
exemple din experienţa de lucru la Deutsches Museum, ca şi îndrumări pentru
organizarea vizitelor, utilizarea muzeului ca resursă şi posibilităţi de a corela vizita cu programa şcolară.
În cadrul acestora, următoarele
puncte se detaşează ca fiind fundamentale: recunoaşterea celor două ordini de
zi cu care elevii vizitează muzeul: cea personală (propriile expectanţe în ceea
ce priveşte muzeul) şi cea a şcolii / muzeului
(expectanţele profesorului şi instructorului muzeal). Weber susţine că
“rezultatul oricărei vizite va fi afectat de interacţiunea dintre aceste anticipări
şi excursia reală pe teren”.
Totuşi, ordinea de zi a profesorului
însuşi pare adeseori a nu fi clară şi mulţi profesori nu par a fi foarte siguri
pe ei în predarea ştiinţelor, ceea ce afectează procesul educativ şi rezultatele
experienţei elevilor.
Trebuie
sa existe un echilibru dintre formarea
conţinutului, centrată pe familiarizarea cu colecţiile muzeului, şi formarea
teoretică, centrată pe principiile educative ce stau la baza învăţării
muzeale. Aceasta din urmă în special îi ajută pe profesori să înţeleagă
diverşii parametri implicaţi în colaborarea cu muzeul şi le oferă ocazii de a
experimenta cu proiecte în cadrul
propriilor şcoli.
Enrico Miotto dezbate problema
educaţiei ştiinţifice din punctul de vedere al instructorului muzeal, pe baza
îndelungatei sale experienţe de lucru cu şcolile în cadrul Muzeului de Ştiinţă
şi Tehnologie “Leonardo da Vinci” din Milano. Contribuţia sa oferă reflecţii
importante asupra diverselor şi adesea complicatelor aspecte ale muncii în
domeniul educaţiei muzeale, interesante atât pentru instructorii muzeali care
elaborează programe pentru şcoli, cât şi pentru profesorii care se confruntă cu
abordări ale predării-învăţării diferite de a lor. În viziunea lui Miotto, muzeul ca resursă a învăţării operează în
moduri diferite de cele ale şcolii; acest lucru ar trebui privit ca un
element al desăvârşirii, mai degrabă decât ca unul al discordiei, în contextul
muncii de colaborare dintre cele două instituţii.
Procesele educative din cadrul muzeului se
bazează pe explorarea vizuală şi
pluri-senzorială a obiectelor şi fenomenelor, proces prin care elevii sunt
ghidaţi de către un instructor de specialitate având rolul de “facilitator” mai
degrabă decât acela de profesor. Punctele de pornire sunt obiectele şi
întrebările pe baza cărora elevul/vizitatorul îşi construieşte propriul său
itinerar personalizat de investigare şi înţelegere. Caracterul neoficial al
procesului învăţării, ca şi ocaziile de a întâlni obiecte originale şi fenomene
“la prima mână” au un impact puternic asupra aspectelor cognitive şi afective
ale elevilor.
Acesta este motivul pentru care o vizită la muzeu programată în stadiul
incipient al studierii unei teme funcţionează adeseori mult mai bine decât
una programată în stadiul final. Cea dintâi are drept scop oferirea de stimuli
vizuali şi stârnirea interesului pentru continuarea studiului şi reflecţiei, pe
când cea de a doua îşi propune să consolideze cunoştinţele acumulate. Colaborarea dintre instructorii muzeali şi
profesori este deci importantă pentru integrarea celor două demersuri, fără
a sacrifica, pe de o parte, programele şi obiectivele profesorului, iar pe de
alta,
demersul educativ original al muzeului.
Oferta
educaţională muzeală şi problemele pe care le ridică aceasta reprezintă una din
chestiunile analizate de Etienne Bolmont şi Francis Colson în capitolul al
şaselea. Diversitatea muzeelor şi activităţilor educative pe teritoriul francez
(o trăsătură caracteristică şi altor ţări) impune diversitate atât în privinţa
cantităţii, cât şi a calităţii ofertelor educaţionale. Profesorii nu trebuie să urmărească numai vizitele la
muzeele mari, nici nu trebuie să se descurajeze când se ivesc probleme de
logistică sau distanţă, acestea din urmă apărând atunci când o şcoală vizitează
un muzeu mare.
Diversitatea ar trebui mai degrabă
privită pozitiv, ca pluralitate de conţinuturi ce pot fi utilizate creator de
către profesori, care ar trebui să poată exploata şi utiliza resursele locale,
îndeosebi prin ocaziile de a elabora sinergii. În acest context, sugestiile
partenerilor spanioli cu privire la abordarea formării profesorilor vin ca o
condiţie preliminară fundamentală. Mai mult decât să reuşească să familiarizeze
profesorii cu o colecţie muzeală, formarea acestora ar trebui să se concentreze
asupra metodologiei educaţionale, ajutând profesorii să acumuleze competenţele
necesare utilizării unei game întregi de muzee.
Vizitarea muzeelor este considerată
a fi un instrument educativ important în scopul conştientizării de către elevi
a patrimoniului cultural, a priceperilor şi cunoştinţelor (cognitive şi
istorice) şi a înţelegerii estetice şi ştiinţifice (Mattozzi 2000). Pe de altă
parte, familiarizarea cu o astfel de experienţă favorizează dezvoltarea unei
relaţii constante între elevi şi muzeu, care promite să continue pe toată
durata vieţii lor.
Relatiile
dinte scoli si muzee ar trebui vazute prin prisma obiectivelor lor respective,
care totusi ridica deseori obstacole in calea dezvoltarii colaborarilor intre
aceste institutii. Scolile se adreseaza unei populatii-tinta, grupate pe
cicluri. Ele transmit si impun un mesaj construit pe baza programei oficiale si
sunt preocupate de coerenta aspectului didactic al transmiterii de continuturi.
Pe de alta parte, muzeul este locul invatarii optionale, accesibil doar celor care
doresc cu adevarat sa-l viziteze, care se adreseaza unui public variat.
Coerenta prezentata de muzeu este mult mai punctuala, legata de subiectul
tratat si, deseori, directia vizitei este cea care da coerenta educationala.
Punctul
de vedere al scolilori isi propun sa defineasca asteptarile unui profesor si
ale elevilor sai din partea unui muzeu de stiinta si tehnica atunci cand
pregatesc si efectueaza o vizita.
Se pot corela activitatile de la muzeu si cu
alte discipline. La ora de matematica, in cadrul unitatii de invatare ”Notiuni
de geometrie” se face predarea-inavatarea-evaluarea, iar la muzeu vor percepe,
simti si aprofunda pe reproduceri ale
picturii cubiste. Mergand in atelier vor lucra plastic ce au invatat la scoala
la ora de matematica, dezvoltand nu numai inteligenta logico-matematica si
vizual-spatiala, dar si pe cea intrapersonala cand vor da frau liber ictand
simtamintelor in fata artei aflandu-se intr-un asa cadru.
Este
de dorit evitarea unei distinctii nete intre activitatile muzeale si lucrul in
clasa; dimpotriva, ar trebui sa cautam si sa dezvoltam o sinergie intre actorii
implicati. Lucrul in clasa poate fi legat de teme care sa atraga mai multe
discipline decat cele conexe vizitei la muzeu; poate include si aspecte
istorice, dezvoltarea abilitatilor lingvistice (orale si scrise), activitati
legate de masuratori, clasificari etc.
Prin
urmare, nu putem concepe o activitate muzeala independent de lucrul in clasa;
un profesor nu poate sa-si “predea” pur si simplu elevii educatorului muzeal
pentru o perioada determinata de timp si apoi sa consolideze vizita la muzeu
lucrand ceva cu totul diferit, fara sa tina cont de ceea ce au descoperit
copiii. In mod similar, muzeul nu ar trebui sa ofere activitati educative fara
a lua in calcul factori ca varsta elevilor, cunostintele lor de baza si modul
in care acestia primesc si exprima conceptele stiintifice.
Muzeele de
arte si traditii populare pot fi locuri in care sa gasim informatii pertinente
despre viata cotidiana in vremuri trecute. La acestea se adauga si fabricile
vechi sau platformele industriale parasite care au fost reabilitate de curand
si care pot oferi o bogatie de stimuli pentru invatare.Trebuie sa se tina cont
si de variatele tipuri de institutii pe care profesorii le pot folosi drept
resurse educationale.
O problema in plus legata de
utilizarea muzeelor de catre scoli este distributia lor neomogena, ceea ce
inseamna ca orasele mai mari sunt de obicei privilegiate. Nu intotdeauna este
posibil sa organizezi o vizita la un muzeu mare, bogat in colectii si
activitati, din motive legate de distanta si de aspectele financiare. In astfel
de cazuri ar trebui sa luam in considerare alte locuri legate de cultura
stiintifica si tehnica, inclusiv micile muzee rurale. Desigur, ne putem
confrunta cu problema ca aceste muzee sa nu aiba toate personal permanent sau
sa nu fie intotdeauna corespunzator pregatite pentru a primi grupuri scolare.
Un muzeu
reprezinta o diversitate de continuturi, o
bogatie de stimuli. Muzeele de stiinta si tehnica expun un numar
mare de obiecte vechi, adesea grupate pe domenii ca energia, comunicatiile,
optica, astronomia etc.
Vizitatorii
– in cazul nostru elevii – trebuie sa fie capabili sa recunoasca elementele
majore si inventiile esentiale in evolutia unui domeniu de activitate. In acest
proces, elevii trebuie sa treaca de la statutul de spectatori la acela de
actori, prin ocazii de a atinge si manipula, de a experimenta si de a testa
ipotezele prin descoperire. In acest mod, accesul la obiecte ofera
posibilitatea dezvoltarii cunostintelor intr-o masura semnificativa.
Vizitele la muzee sunt adesea
evenimente facute in graba, fara pregatiri suficiente in clasa sau o intalnire
preliminara intre personalul muzeului si profesor. In consecinta, nivelul
explicatiilor nu este intotdeauna adaptat nivelului de intelegere al copiilor –
fie in privinta textelor ce insotesc obiectele, fie in explicatiile orale date
de ghidul muzeului – limitand in acest fel beneficiul vizitei sau riscand chiar
sa mergem impotriva starii de spirit culturale pe care dorim s-o dezvoltam. In
acest context, este important sa definim rolurile ambelor parti – pe acela al
profesorului, care nu trebuie pur si simplu sa-si insoteasca elevii la muzeu,
si pe acela al educatorului muzeal, care trebuie sa fie capabil de a-si adapta
cunostintele si metodele la persoanele carora li se adreseaza.
Planificarea
unei vizite la muzeu trebuie sa tina cont de urmatoarele elemente:
Nivelul
de cunostinte disponibil in randul unui public dat;
Organizarea
exponatelor in asa fel incat sa permita intelegerea si invatarea, precum si
interactiunea intre vizitatori si ghizi;
Posibilitatile
de a efectua activitati conexe ulterior vizitei, in context scolar.
Vizita presupune si luarea in calcul a unor parametri
cum ar fi:
a) Care
sunt domeniile acoperite?
b) Educatorii
muzeali sunt in muzeu?
c) Informatiile
date sunt clare si adaptate diverselor nivele de specializare?
d) Sunt
posibile experimentele? Acestea se efectueaza in fata elevilor sau de catre
acestia?
e) Muzeul
poate merge la scoala?
f) Muzeul
este aproape de scoala?
g) Cat
costa
Muzeele se pot folosi intr-o
varietate de moduri, ca resursa educationala pentru invatamantul cu caracter
stiintific si tehnic: resursa documentara; pentru ateliere centrate pe
productie sau manevrare; pentru descoperirea obiectelor originale; ca locuri de
reinvestire sau evaluare a cunostintelor dobandite; ca locuri de cercetare
stiintifica sau de deschidere culturala catre alte civilizatii.
Muzeul
este un loc de aplicare in practica a ideilor, unde se pot produce obiecte. In
contextul unei teme trans-curiculare
legata de arta si istorie, elevii pot descoperi, spre exemplu, arta vitraliului
sau a mozaicului si se pot familiariza cu uneltele si materialele, explorand
dificultatile tehnice care decurg din transformarea materialelor sau asamblarea
acestora.
Dificultatea – dar in acelasi timp
interesul pedagogic – consta in faptul ca orice raspunsuri legate de domeniile
activitatilor sugerate pot fi gasite intr-o gama larga de muzee, specializate
sau nu, langa scoala sau departe de aceasta (chiar in strainatate). Va fi o
ocazie pentru stabilirea de contacte, de exemplu, pentru a obtine materiale
educationale (cum ar fi cataloage de expozitii) pe baza carora sa se extinda
lucrul la clasa.
In multe muzee copiii pot beneficia de educatie si cultura,
prezentandu- li- se legende istorice, cantece, poezii, strategii de lupta,
constructie etc. aplicand tehnici si
procedee in ateliere special amenajate
si dobandesc limbaj specific, li se formeaza priceperi si deprinderi. Îi plimbi dirijându-le observarea
capodoperelor prin muzeu si tot acolo ii pui sa participe la manifestari
cultural-artistice accesibile lor, le dai sa faca schițe, compoziții plastice,
sa modeleze, sa decoreze, sa expuna, sa aprecieze dupa criterii date sau
stabilite impreunacu ei, sa participe la scenete si manifestari artistice. Îi
determini sa-si incerce si ei
aptitudinile, sa inteleaga, sa constientizeze arta si estetica, sa le formezi
notiuni si apoi convingeri despre adevar, frumos ,smerenie, nadejde, caritate
etc.
„Muzeul are importanta misiune de a atrage in noi si din ce
in ce mai cuprinzaoare grupuri de audienta dinspre toate paturile
sociale,oferind comunitatii pe care o deserveste si, deopotriva membrilor
acesteia, oportunitatea de a se implica activ in sustinerea proiectelor si
scopurilor muzeale [...]. Educatia in muzeu include o larga varietate de
manifestari si o complexa structura de categorii, toate definind în informatia
lorde baza un procescu tendinte de generalizare, avand drept scop transformarea
muzeului dintr-un spatiu inchis si prafuit intr-un mediu atractiv de promovare
culturala” (prof. univ.dr.Sabin Adrian Luca, art. „Despre educatia in muzeu” in „Pedagogia muzeala. Un program de succes”, Sibiu, 2011).
Programele de pedagogie muzeala cu activitati educative sunt un instrument de constientizare
a comunitatii atragand in cadrul evenimentelor colegi, parinti, bunici, cu
totii fiind invitati sa perceapa muzeul ca pe o insitutie vie, in plina
schimbare, preocupaa de calitatea experientei culturale pe care o ofera
publicului. Acestea sunt intreprinderi laborioase ce implica dispozitie spre cercetare si documentare,
creativitate, capacitate de improvizare, viziune interdiscilinara,
adaptabilitate etc.
Conform lui Howard Gardner, muzeele sunt
„platforme pentru a spori intelegerea” („Inteligentele multiple. Noi
orizonturi”, 2006, cap. „Puncte de acces multiple pentru intelegerea
disciplinara”, p.150-153).
Activitatile de la muzee cuprind o gama
de activitati artistice care necesita exercitiul, dexteritatea si cele avand o
natura stiintifica. In muzeele stiintifice, muzeele pentru copii si centrele de
de descoperiri sau explorari evaluarea poate lua forme diferite.
La muzeu, deoarece elevii sunt prinsi
intr-o activitate care are sens si contine provocari, ei ajung sa simta ca
exista o miza autentica in rezultatul eforturilor lor. Muzeu inseamna o iesire
ocazionala, informala, distractiva, placuta.
Frank Oppenheimer, fondatorul muzeului
„Exploratorium” din San Francisco precizeaza ca „nimeni nu chiuleste de la
muzee”. Prin contrast scoala are conotatia de institutie serioasa,
regulata, formala si decontextualizata in mod deliberat.
Ca institutii de invatamant, scolile au
devenit oarecum anacronice, in timp ce muzeele si-au pastrat potentialul de a
atrage elevi, de a-i invata, de a-i stimula sa inteleaga si, cel mai important,
de a-i ajuta sa-si asume responsabilitatea pentru propria lor educatie
viitoare.
Activitatile care pe vremuri puteau sa-i
atraga pe tineri, cititul in clasa sau ascultarea unor prelegeri ale
profesorilor pe teme diferite par iremediabil sterse si nemotivante pentru
multi dintre ei.
Muzeele de stiinta si si cele pentru
copii au devenit centre de expozitie, cu activitati si personaje model extrase
din acele domenii care ii atrag pe tineri. Produsele lor reprezinta tipurile de
vocatii, aptitudini si aspiratii care ii si motiveaza in mod legitim pe copii. Copiii
sunt entuziasti si vor deveni adulti interesati de cultura.
Vizitarea
muzeului fara ghidaj pentru a umple timpul unei ore de
dirigentie sau o activitate a Scolii Altfel, inseamna lipsa entuziasmului si
pierdere de timp.
Totusi o participare activa si sustinuta
intr-o forma de ucenicie ofera o
oprtunitate mai mare pentru intelegere. Novicii au ocazia de a fi zilnic
martori la diverse aptitudini, proceduri, concepte si sisteme simbolice si
notationale. Ei experimenteaza in mod direct consecintele unei analize gresit
orientate sau concepute. Sau simt satisfactie cand o procedura bine gandita
functioneaza cum trebuie. Ei trec printr-o tranzitie de la o situatie in care
mult din ceea ce fac se bazeaza, pe modelele adultilor, la una care incearca
propriile abordari, poate cu o anumita sustinere sau critica de la maestru.
Ei pot discuta alternative cu colegi mai
experimentati, la fel cum pot oferi asistenta unor colegi care li s-au alaturat
curand. Toate indruma elevul spre o stare de activare. Poate ca nu se poate
transforma fiecare scoala in muzeu, ale uceniciei si ale unor proiecte
angajante.
Cunoasterea profilului intelectual al
unui elev ar putea ajuta in alegerea unui mentor sau indrumarea elevului spre expozitii pe care le-ar putea gasi
interesante.
Un muzeu activ care organizeaza mai
multe evenimente pe luna, are o buna colaborare cu mass-media si administreaza
un site oficial actualizat in permanenta. Putini copii si adolescenti se
implica in programe culturale sau citesc literatura de specialitate din proprie
initiativa,intr-o prima etapa fiind adusi la muzeu in grupuri organizate, de
catre cadrele didactice. Ține de felul in care muzeul alege sa interactioneze
cu elevii, ca ei sa nu ramâna înaceasta etapă.
Elevi de vârste diferite sunt încurajați
să devină familiari cu mediul muzeal
prin recurență în vizitare, să descopere muzeul pas cu pas, având posibilitatea
de a învăța , a fi creativi și a se relaxa totodată. Tânăra generatie este
invatata ce este un muzeu, de ce exista acolo expozitii, colectii, depozite,
conservarea si restaurarea de ce invitati sunt necesare. Elevii sunt sa devina
mici muzeografi, să constituie și să organizeze propriile lor colecții după
regulile muzeografiei și să realizeze propriile expoziții.
Este necesara o buna colaborare intre scoli si muzee prin intermediul documentelor
de protocol, printr-o evidenta permanent actualizata a activitatii pe un site
si un forum si sa existe si o continuitate a ceea ce se face la muzeu,dar si
muzeul sa aprofundeze ce se invata la scoala. Astfel, muzeul se implica in
viata comunitatii si aceasta îi va acorda mai multă susținere.
Scolile se orienteaza catre o gama larga
de activitati extrascolare, de la cele sportive la cele culturale. Intre
acestea, muzeul este doar o optiune care la prima vedere nu pare tot atat de
atractiva precum o piesa de teatru, un film sau o excursie.Este cazul sa
conferim muzeului propria sa individualitate si aura de interes inca de la
primele vizite ale elevilor. Muzeul este institutia culturala care ofera pe
langa transmiterea de informatii si posibilitatea relaxarii.
Chiar daca vine in completarea programei
scolare sau ofera o serie de informatii inedite, vizita in muzeu trebuie sa
deschida variate posibilitati de manifestare pentru elevi avand permanent in in
vedere evenirea in muzeu si angajarea
lor in proiecte sau activitati cu finalitate certa. Astfel, vizitarea
expozitiilor poate deveni un prim pas spre ateliere de creatie, practica de
specialitate, aplicatii in domeniul muzeografiei, teatru, excursii etc.
Familiarizarea elevilor cu muzeul in cadrul primelor vizite are o importanta
deosebita in evolutia ulterioara a relatiilor dintre muzeu si scoala.
Muzeograful trebuie sa explice elevilor si profesorului indrumator
posibilitatile pe care muzeul le ofera, dar si sa afle afinitatile sau sfera de
interes a fiecarui grup in parte,astfel incat sa poata orienta elevii spre
activitati si proiecte adaptate profilului lor.
Pentru clasele primare este recomandabil
ca prima vizita sa se constituie intr-o prezentare generala a muzeului, cu o
durata pana la 25 de minute, iar pentru cei mari de la gimnaziu si liceu de 45
minute. Fiecare grup de varsta manifestand o capacitate de intelegere conform
ariei de cunostinte generale dobandite, traseel de prezentare vor fi dinainte
stabilite, astfel incat impactul asupra copiilor sa fie cel scontat. Spre
exemplu, includerea in prezentarea generala a unor expozitii foarte
specializate in tematica sau cu o tematica abstracta va plictisi pana si pe cei
de liceu. Ghidajul poate avea
structura, ce e adaptabila specificului fiecarui muzeu in parte, in acest fel:
·
Prezentare profilului muzeului;
·
Incadrarea vizitei in contextul educativ
al pedagogiei muzeale; istoricul si descrierea cladirii muzeului pe scurt;
·
Istoricul si descrierea cladirii
muzeului pe scurt;
·
Prezentarea expozitiilor selectate in
traseul ghidajului
·
Incheierea vizitei in sala de activitati
educative sau spatiul destinat de muzeu acestora.
·
Discutii asupra a ceea ce elevilor li
s-a parut interesant ce poate conduce la propuneri de orientare a acestora spre
ghidaje tematice, activitati sau proiecte structurate in acord cu preferintele
lor.
·
Atelierul de creativitate al M N Ţ R s-a
pregătit cu teme noi pentru a primi grupuri de copii din grădinițe, şcoli și
licee, la lecţii de etnologie, desenat, pictat, inventat poveşti, audiții
muzicale, vizite şi lucru în sălile muzeului.
Muzeul devine astfel un spațiu magic,unde educația permanentă îşi găseşte firesc
aplicabilitatea, el nefiind doar un palier educativ al educației formale, ci o
alternativă, o educație continuă, afirmându-şi dublul obiectiv educațional în
care identitatea istorică
a
Muzeului este reafirmată prin punerea în evidență a colecțiilor, iar abordarea
demersului didactic se sprijină pe activitățile interactive.
Titlurile date copiii din ce au lucrat
la ateliere de pictura sunt foarte sugestive reflectand personalitatea lor- „Cand
esti concentrat, uiti sa fii fericit”, „Explozia”, „Imprevizibilul”, „Ninsoarea”,
„Atractia”, „Nebuloasa”.
Activitățile practice ale copiilor,
desene, colaje, modelaje vor fi
introduse in portofoliile lor.
Gardner
propune activitatea de cooperare a scolii cu muzeele. „Astazi, muzeele pentru
copii sunt cele mai potrivite mintii lor decat scoala obisnuita. <<
Duceti-i la un muzeu pentru copii de cateva ori (sau inalt fel de mediu bogat
in experiente, cum este un loc de joaca cu multe tipuri de jocuri) si
urmariti-i cu atentie. Aceasta perspectiva va completa ceea ce observati in
clasa” (Gardner, p. 97).
Muzeul
devine un spatiu magic unde educatia permanenta isi gaseste aplicabilitatea, el
nefiind un palier educativ al educatiei formale, ci o alternativa,o educație
continuă cu dublul obiectiv educational in care identitatea istorică a muzeului
este reafirmată prin punerea in evidenta
a colecțiilor, iar abordarea demersului didactic se sprijină pe activitățile interactive.
BIBLIOGRAFIE
·
Luca , Sabin Adrian si coautorii,
„Bibliotheca Brukenthal L”, „ Pedagogia muzeala. Un program de succes”, Sibiu,
2011;
·
Consiliul Internaţional al Muzeelor (ICOM) (2002), ‚Codul
Eticii pentru Muzee”, Paris, ICOM;
·
Falk J.H. şi L.D. Dierking , (2000) „Învăţarea din
Muzee”, Walnut Creek, Altamira Press;
·
Tickle, L. şi M. Xanthoudaki (1998) Profesorii de
şcoală primară şi goana după cunoaştere, lucrare prezentată în cadrul
Conferinţei Europene de Cercetare în domeniul Educaţiei ECER 98 (Asociaţia
Europeană de Cercetare în domeniul Educaţiei, Ljubljana, Slovenia, 17-20
September), publicată on-line: http://www.leeds.ac.uk/educol/ecer98.htm;
·
Xanthoudaki, M. (1998) Oferta educaţională pentru
tineri ca vizitatori individuali ai muzeelor şi galeriilor de artă: Probleme
legate de învăţare şi instruire, Administrarea şi custodia muzeelor,17 (2), pp.
159-172.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire