duminică, 11 mai 2014

Portofoliul de practică profesională pt sem 6 (anul III, sem 2)

ANUL III – semestrul 6

 

 1. CONŢINUT


Practica pedagogică va fi structurată pe urmatoarele componente:
A. Componenta pedagogică, cu următoarele module:
·         Proiectare şi evaluare didactică (proiectare de lecţii, capitole şi unităţi tematice, abordare intra şi interdisciplinară a conţinuturilor, simulări de activităţi educaţionale, studii de caz, analiza unor înregistrări, elaborarea unor grile de observare şi evaluare a lecţiilor etc).
·         Practica observativă şi de analiză a lecţiilor/ activitatilor asistate. Se concretizeaza in :asistenţe la lecţii/ activitati, interasistenţe, aplicarea unor grile de observare şi evaluare, participarea la activităţi
şcolare complementare - consilii profesorale, activităţi metodice,
şedinţe cu părinţii, cercuri şi activităţi pe discipline sau arii curriculare, activităţi extraşcolare etc.
·         Predare şi autoanaliza/ autoevaluare (proiectarea lecţiilor susţinerea, analiza/ evaluarea acestora etc).

B. Componenta complementară:
·         Modulul de Management şcolar (familiarizarea studenţilor cu unele activităţi manageriale: responsabil de comisie metodică, şef de arie curriculară, şef de catedră, director, secretar etc; iniţierea în activităţi de evaluare, îndrumare şi control al activităţii şcolare etc),
 

 2. ORGANIZARE

A. Componenta pedagogică: MODULELE: PROIECTARE, ASISTENŢĂ ŞI PREDARE

·                  Studentii predau/susţin o lecţie/ activitate la clasă/ grupa,  la Romana si Matematica dar si la discipline din ariile curriculare: Arte, Educaţie fizică şi sport, Tehnologii etc.
·                  Realizează autoevaluarea lecţiilor/ activitatilor predate, pe baza structurii unui proiect de lecţie/ activitate şi a fişei de evaluare a lecţiei/ activitatii;
·                  Realizează documente curriculare specifice cadrului didactic, rezultate din proiectarea activităţii: planificare anuală şi semestrială, proiectarea unităţilor de învăţare, proiecte de lecţii/ activitati.
·         Proiectează evaluări sumative pentru final de ciclu şcolar/ prescolar;
·                  Participă la aplicarea, prelucrarea şi interpretarea acestora.


Studentii necalificati:
·         Asistă timp de o saptamana , la aceeasi clasa, conform planificării, la  lecţiile  ţinute în  scolile de practică. In aceasta perioada  vor preda  intr- o zi toate lecţiile din orarul clasei.
·         Asistă timp de o saptamana , la aceeasi grupa, conform planificării, la  activitatile ţinute în   gradinitele de practică. In aceasta perioada  vor preda  intr- o zi toate  activitatile din orarul  grupei.
·         Fiecare student va sustine o lectie finala, de diploma, in functie de preferinte, fie la scoala, fie la gradinita, in timpul saptamanilor de practica. 
Studentii calificati ca „ invatator”:
·         Asista o zi la activitatile din gradinita si vor sustine o activitate  de diploma.
Studentii calificati ca „ educatoare”:
·         Asista o zi la lectiile din ciclul primar si vor sustine  o lectie de diploma.
Studentii care au dubla specializare (invatator- educatoare) obtinuta prin liceul pedagogic si  lucreaza in invatamantul primar:
·         Vor preda o activitate de diploma  in gradinita.
Studentii care au dubla specializare (invatator- educatoare) obtinuta prin liceul pedagogic si  lucreaza in invatamantul prescolar:
·         Vor preda o lectie de diploma  la clasele I-IV.

IMPORTANT!
·         La practica observativă: lectiile/ activitatile asistate vor fi urmate de analiza acestora.
·         Fiecare  student va consemna, pe parcursul lecţiilor/ activitatilor asistate, în Caietul de practică pedagogică, observaţiile sale, potrivit instructajului realizat.
·         La practica de predare, studentul va fi asistat de invatatorul/ educatoarea grupei si de profesorul coordonator de practica. Lecţiile/ activitatile predate vor fi urmate de autoanaliza/ autoevaluarea acestora.

B. Componenta complementară: Management şcolar
·                  Participă la şedinţe ale comisiilor metodice, consilii profesorale, şedinţe ale consiliilor de administraţie etc.
·                  Analizează registrul matricol ca document şcolar şi asistă/ participa la completarea acestuia;
·                  Asistă/ participa la desfăşurarea unor activităţi specifice secretariatului şi bibliotecii şcolii/ gradinitei.

 

 3. SARCINI pentru practica profesionala

3.1. Componenta pedagogică

Sarcini obligatorii
·         Elaboraţi cel puţin trei probe de evaluare pentru discipline din planul de învăţământ, pentru finalul gradinitei sau al clasei a IV- a;
·         Realizaţi un raport de autoevaluare a practicii pedagogice pe durata celor anilor  de studii;
Sarcină facultativă
·         Formulaţi cel puţin cinci propuneri de îmbunătăţire a practicii pedagogice pentru seriile următoare.



3.2. Componenta complementară: Management şcolar

Sarcini obligatorii
1.În clasa/ grupa pe care o conduceţi s-a creat o situaţie de criză educaţională.

Cerinţe:
·         Aplicând metoda studiului de caz, rezolvaţi următoarele cerinţe:
·         caracterizaţi situaţia creată;
·         prezentaţi modul în care gestionaţi această situaţie;
·         descrieţi strategiile de intervenţie pe care le aplicaţi pentru a rezolva criza educaţională respectivă;
Notă: Lucrarea nu trebuie să depăşească 3 pagini format A4.
2.Ataşaţi la portofoliul de practică organigrama şcolii/ gradinitei unde va desfăşuraţi activitatea/ practica.
3.Caracterizaţi din perspectiva psihopedagogică clasa de elevi/ grupa de prescolari  la care activaţi/ realizati practica.
4. Realizaţi exerciţii de completare a documentelor şcolare (carnet de elev, catalog, registru matricol);
5.Participaţi la o activitate extracurriculară (serbare şcolară/ prescolara , excursie, concursuri sportive etc) şi prezentaţi programul acesteia.
 6.Întocmiţi un plan de excursie.
7.Participaţi la o şedinţă a unei comisii metodice de la clasele I – IV/ gradinita  şi la un consiliu profesoral şi prezentaţi protocoalele elaborate pe baza acestor activităţi.
 

 4. EVALUAREA PRACTICII

Evaluarea practicii pedagogice se va face pe baza portofoliilor de practică, pe parcursul şi la finalul semestrului.






4.1. Componenta pedagogica: PROIECTARE - PREDARE- EVALUARE
Portofoliul va conţine:

Obligatoriu:
o   O probă de evaluare sumativă la o disciplină pentru clasa a IV-a sau la finalul gradinitei;
o   Raportul de autoevaluare a practicii pedagogice pe durata  anilor de studii.
Facultativ: Cel puţin cinci propuneri de îmbunătăţire a practicii pedagogice pentru seriile următoare.

4.2. MODULUL „MANAGEMENT ŞCOLAR”
Portofoliul pentru acest modul va conţine:

Obligatoriu:
·         Studiul de caz privind gestionarea situaţiei de criză educaţională;
·         Organigrama şcolii/ gradinitei în care lucrează studentul sau la care a efectuat practica;
·         Caracterizarea clasei de elevi/ grupei la care lucrează-/ efectueaza practica.
Facultativ
·         Programul unei serbări şcolare/ prescolare,
·         Programul unei excursii tematice;
·         Procesul verbal al unei şedinţe cu părinţii.
·         Alte materiale în relaţie cu sarcinile enunţate.

4.3. METODOLOGIA DE EVALUARE A PORTOFOLIILOR

·         Evaluarea practicii pedagogice se va face pe baza portofoliilor de modul, pe parcursul şi la finalul semestrului.
·         Fiecare portofoliu de modul va fi evaluat separat şi va primi o medie.




Portofoliul de modul va fi evaluat astfel:
·         Fiecare material/ categorie de materiale, lucrare, document etc ce trebuie să se regăsească în portofoliu va primi o notă de la 10 la 1;
·         Media pe portofoliu va fi media aritmetică a notelor obţinute pentru fiecare material/ categorie de materiale, lucrare, document etc. solicitat;
·         Criteriile de evaluare a produselor/ materialelor din portofolii vor fi:
1.    validitatea (adecvare la cerinţă; modul de concepere);
2.    completitudinea/ finalizarea
3.    elaborarea şi structura (acurateţe, rigoare, logică, coerenţă etc);
4.    calitatea materialului utilizat
5.    creativitatea/ originalitatea
6.    redactarea (respectarea convenţiilor, capacitatea de sinteză);
7.    corectitudinea limbii utilizate (exprimare, ortografie, punctuaţie).
·         Se vor mai lua în considerare următoarele criterii:
1.    motivaţia/ lipsa de motivaţie a studentului pentru activitatea de practică pedagogică;
2.    progresul sau regresul în pregătirea studentului, în dobândirea competenţelor generale şi specifice;
3.    raportul efort/ rezultate;
4.    implicarea studentului în alte activităţi specifice, complementare celor solicitate în mod explicit. 




INSTRUMENTE DE EFICIENTIZARE A ACTIVITĂŢII DIDACTICE; REPERE TEORETICE, EXEMPLIFICĂRI





 Cuprins


A. Organizare, proiectare, realizare şi evaluare a practicii pedagogice

·         Fişa de evidenţă a zilelor de practică pedagogică
·         Fişa de asistenţă la lecţie (Varianta A)
  • Evaluarea lecţiei (Varianta B)
  • Repere pentru analiza lecţiilor asistate
·         Tipuri fundamentale de lecţii
·         Structura programei şcolare pe discipline
·         Programa pentru „opţional”
  • Proiectarea activităţii didactice
·         Planificarea calendaristică
·         Proiectarea unei unităţi de învăţare
  • Proiectul pedagogic al lecţiei - prezentare generală
  • Proiect de lecţie
·         Planificarea calendaristică

A.       Instrumente complementare

  • Fişa de caracterizare psiho-pedagogică a elevului (Varianta A))
  • Fişă de caracterizare psihopedagogică (Varianta B)
·         Program de intervenţie personalizat (Copiii cu cerinţe educative speciale)
  • Fişa de evaluare continuă a elevilor cu CES
  • Fişa privind traseul educaţional

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire